söndag 2 september 2012

Biff i het sås för fler-romantik

Biff i het sås, för fler och Jennifer Rush med The Power of Love på Spotify. Så började vår middag denna fredagarlakväll. Tillagningen bestod till större delen av en massa köttstrimlande, vilken Lena stod för, och en massa lökskivande, vilken jag stod för, med hjälp av en lökskärare jag köpt till Mr.Arla på Coop för 39 kr. Trots lökskäraren blev det allt några tårar ändå.
När vi satt oss till bords var vi jättehungriga, och glada över att vi fått laga åtta portioner. Anneli: "Gott! Rödvin till var perfekt, det var lätt att dricka mycket, man behövde liksom det när det var så mycket kött. Det här kommer jag göra igen. Lite svartvinbärsgelé i hade varit perfekt." Lena: "Jag gillar det, couscous var gott till också, mycket bättre än om man haft pasta till. Mätt blev jag!" Arlamannen: "Klent, mesigt, grädde med soja." Mr.Arla: "Habilt, det var gott med kött."
Ovanligt mätta var vi när vi skulle äta efterrätten, nötmarängtårta. Lite jobbigt var det att mala nötterna, vi använde oss av mandel och cashewnötter som vi malde i en mortel. Någon slags mixer hade varit bra att äga konstaterade vi..
Anneli: "Det smakar nöt, maräng och tårta. Min betygssättning påverkas av min mättnadskänsla." Arlamannen: "Väldigt nötigt. Jag har generellt svårt för grädde. Smakar bara nötter och grädde, tråkig!" Lena: "Så mätt nu va! Jag gillade det, det hade fått högre betyg om jag inte varit så mätt." Mr.Arla: "I sina bästa stunder känner jag smaken av budapeststubbe, men inte hela tiden."
Eftersom vi lyssnade på ett härligt 80-talsmedley till maten, fick vi inspiration till att se den gamla klassikern Cocktail. Så det gjorde vi. En fin fredagkväll var det.
Julrecept nr 16: Mjuk pepparkaka är både gott och enkelt - testa Arlas enkla recept.

2 kommentarer:

  1. Kort fråga: Stämmer det verkligen som receptet säger, öste ni i fem(!) lökar? Låter så himla mycket...

    SvaraRadera
    Svar
    1. :)Ja det stämmer, det var mycket, men receptet var för åtta personer, så det funkade faktiskt och blev riktigt gott:). Vi valde att ha i tre röda lökar och två gula. Kommer göras om!

      Radera