tisdag 25 januari 2011

Verklighetsflykt

I torsdags träffades jag, Lena, Mr. Arla och Arlamannen för lite arlakväll. Precis som de flesta andra torsdagar. Och jag ska ju berätta för er om hur det var. Men jag fastnar bara på resesidor istället. Och varför gör jag då det? Jo för att jag vill komma bort från verkligheten en stund. Och när jag tänker efter inser jag ju att arlakvällarna också grundar sig i en längtan efter verklighetsflykt. Fast vad är verkligheten egentligen? Ja, det ska jag inte flumma ut i nu. Istället ska jag berätta om hur det var att äta chokladmousse. Och före det entrecote med ugnsbakade tomater. Entrecoten var enkel att tillaga. Chokladmoussen var däremot lite knepigare. Den blev liksom lite grynig. Men vi bestämde oss för att det var smaken som var det viktiga.

Entrecote med ugnsbakade tomater:
Anneli: "Jag gillar tomaten!"
Arlamannen: "Jag gillar gurka!" (tyvärr ingick det ingen gurka i detta recept)
"Det här är riktig Harrys i Karlskoga mat."
Mr. Arla: "Det var riktigt gott faktiskt."
Lena:

Arlamannen: "Det är inte riktigt din grej Lena att äta en stor köttbit".
Lena: "Nä!"
Mr. Arla: "Det räcker med en bit kött för att jag ska komma igång, och så då bearnaise på det!"

Arlamannen:

Anneli:


Av någon anledning började vi diskutera kalorierna i maten. Vi konstaterade att denna rätt nog innehöll några sådana. Jag fascineras av tron på sallad som smalmat när det i själva verket lätt blir mer fettbildande än en pizza så fort man slänger på dressing. Även paj konstaterade de andra var en maträtt många tänker är smalmat. Lena: "Jag äter paj för att det är gött!"

Efterrätt i form av chokladmousse (med hederligt gammalt körsbärsvin till):
Mr.Arla: "Apelsinen var väldigt god tycker jag."
Arlamannen: "Jag känner inte apelsinen."
Anneli: "Det var mastigt!"

Arlamannen: "Det var inte min grej. Jag får ont i huvudet av den."

Lena: "Jättegott!"

Mr.Arla: "Det är min grej ganska mycket, men väldigt mastigt. Men rätt gott ändå."



Under kvällen pratade vi semester. Ja ni ser, semester och mat, det är det vi har i huvudena. Nästa arlakväll utspelar sig i Olskroken 3 februari. Mitt i filmfestivalen alltså (ännu en verklighetsflyktsgrej). Har ni fler tips på hur man kan fly verkligheten, tar vi tacksamt emot dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar