lördag 23 oktober 2010

Candle Light Dinner 2010

Det är lördag förmiddag. Jag sitter i soffan med datorn. Mr.Arla är ute på högskoleprovsledarjobb. Det är ganska gött att bara sitta här och pösa, när man gör det hittar man ibland helt nya perspektiv. Jag upptäckte nyss till exempel att en tjej skrivit om vår blogg i sin blogg - evelinaingridamalia.blogg.se - och då blev jag glad:)!
Men nu ska jag försöka skriva om vår senaste arlakväll också ju! Förra veckan sade "slumpareceptknappen" till oss att vi skulle laga bröd nästa gång. 21 oktober skulle vi laga och äta det alltså. Men receptet: bröd med Svecia, tvingade mig att baka själva degen kvällen innan, på onsdagen alltså. Den skulle nämligen jäsa i kylen minst åtta timmar. Det fick den.
På torsdagen träffades Lena, jag och männen. Jag var lite sur, bland annat för att det tagit 1 tim och 20 min att åka hem med spårvagn från jobbet. Efter att Lena format bröden till kransar för jäsning och jag diskat samt öst ur mig allt surt på Lena, (surösningen tog ungefär lika lång tid som brödjäsningen, så det var bra planerat) klippte vi bröden och stoppade dem i ugnen. Det var knepigt men också roligt att hälla vatten in i ugnen - lite skumt men bra. När bröden gräddades, lagade vi till soppan med snabbhetssymbol som vi slumpat fram: tomatsoppa med zucchini. Brödet serverade vi med Bregott och flingsalt (och soppan då).
Mmmmm va gott brödet var! Så god knaprig yta! Alla gillade brödet, men jag var mest lyrisk av oss alla. Anneli: "Jag bakar aldrig bröd förutom när Arla tvingar mig, så det känns otroligt lyxigt med hembakt bröd."
Mr.Arla: "Om jag fick detta på en restaurang, skulle jag ändå tycka att det var jättegott."
Lena: "Det här var ju värsta candle light dinner brödet alltså!"
Anneli:

Lena:

Mr.Arla:

Arlamannen:


Soppan:
Arlamannen: "Arlas milda tomatsoppa känns lite uttjatad nu."

Lena: "Ja. Det här receptet var i alla fall det godaste vi gjort hittills med den soppan som bas, zucchini är ju gott i alla fall."

Mr.Arla:

Anneli:


Diskussionerna för kvällen rörde bland annat karriärister och icke-karriärister, Mr.Arlas nya jobb (som fick en kort redogörelse), Mr.Arlas kärlek till smör (som fick en längre stund av uppmärksamhet) samt. 90-talet - var det hemskt eller bara halvdåligt med några roliga stunder?

Vi kan i alla fall konstatera att det är höst, mörkt, kallt, grått, regnigt, blåsigt och att vi redan längtar till nästa veckas arlakväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar