fredag 3 december 2010

Rosa sås

Ugnsstekt sidfläsk med lingongräddfilssås var kvällens huvudrätt. Vi hade slumpat fram en snabblagad efterrätt också vilken innehöll rabaraber, men den fick vi faktiskt ge upp, för rabarber gick helt enkelt inte att finna, inte ens i fryst format. Det var ju inte själva grundrätten det handlade om heller (hade det varit det hade vi fått ta ledigt från jobbet och åka utomlands för egen rabarbimport.) Vi slängde med lite lussekatter till efterrätt i hemköpspåsen istället.


Hemma i Guldhedsköket lagade vi sidfläsk o grejer. Lena började med att hälla ut en burk rårörda lingon, vilket direkt muntrade upp mitt lite dystra sinne. Arla hade talat om för oss att vi skulle ha potatispuré till, men inte berättat hur man skulle göra den. Jag googlade helt enkelt fram ett recept. Det var ju löjligt gott det här tycker jag. Fast det som slog oss allra först när vi ställde fram maten var hur rosa lingongräddfilssåsen var. Jag gillar rosa.
Arlamannen: "Det här känns som en trendig rätt från krogvärlden!" "Det här är mat som passar mig."

Mr. Arla: "Det här var något av det bästa ni gjort!"

Lena: "Ni har det bra ni arlamän, som får arlamat av oss varje vecka!"

Anneli: "Jättegott alltså!"


Vi konstaterade att maten var mycket fet och god, och Mr. Arla ställde den relevanta frågan: "Solomon Burke, kan man verkligen säga att han dog av naturliga orsaker?" (han var mycket tung när han gick vidare till andra sidan, och i nyhetstexter stod det skrivet att han dog av naturliga orsaker) Jag tror vi kom fram till att det nog kan sägas vara naturliga orsaker ändå, han hade förmodligen ätit mycket o fet mat, och inte rört på sig så mycket, och då är det ganska naturligt att man dör av det till slut. Vi släppte dock ganska snabbt detta och gick över till att äta lussekatter med saffran och dricka vitvinsglögg med en ton av citrus. Både glögg och lussekatter var gott. Anneli och Arlamannen: "Vi saknar russinen i lussekatterna lite." Lena och Mr. Arla: "Näääääää!" Vi ställde oss också frågan varför vi firar Lucia? Anneli: "Jag bryr mig egentligen inte, jag är bara glad att jag får en anledning att dricka lite glögg!"

På något sätt kom vi också in på ämnet kommande sommars semesterplaner. En dröm är ju att ta en liten roadtrip, bland annat till High Chaparall i Småland. Men sommaren är inte här än på ett tag, nu är det istället snart dags att fokusera på arlabloggens 1-årsfirande och Arlabloggens Nobelmiddag. Snart vet vi mer om det!

2 kommentarer:

  1. Glömmer aldrig mitt och Roberts familjebesök på Chaparall! Hoppas det blir en bättre upplevesle denna gång!

    //Marie

    SvaraRadera
  2. Haha, en klassiker det besöket! Minns inte något från hemresan, men kan tänka mig att stämningen var ganska tryckt i bilen. :)

    SvaraRadera