söndag 19 december 2010

Nobelmiddag

Vår Nobelmiddag firades i Guldheden med en slumpad trerättersmeny. Förrätten bestod av Norrländsk njutning, vilken var mycket enkel att komponera ihop. Den norrländska njutningen serverades i salongen i sällskap av resten av Nobeletablissemanget, det vill säga i vardagsrummet med Nobelfesten påslagen på TV:n. Förutom jag, Lena, Mr.Arla och Arlamannen, deltog även min syster Susanne i festligheterna. Alla var vi överens om att förrättens olika delar smakade mycket bra ihop.
Susanne:

Anneli:

Lena:

Mr.Arla: "Jag känner mig generös, det är ju Nobel och allt!"

Arlamannen: "Gott ihop, men lite för mycket bröd." (vilket vi alla kunde stämma in i)


Huvudrätten hade vi inte riktigt plats för på vårt lilla bord i salongen, så den fick intas i matsalen (köket alltså). Ingen komplicerad rätt att laga det här heller. Eftersom vi hade en gäst och receptet var avsett för fyra personer, lagade vi hamburgare med stekta grönsaker gånger två. Det innebar att vi först fick tre hamburgare över, så vi dukade fram de tre hamburgarna till en matglad okänd gäst som aldrig kom.
Vi vet inte vem det var eller vart hon/han tagit vägen, men lite sorgligt såg det allt ut med en tom stol och tre hamburgare. Vi var rätt överens om att det var gott med grönsakerna, men att själva hamburgaren inte smakade något.
Anneli: (Ska sägas att jag troligtvis delat ut ett lägre betyg i ett mättare mer nyktert tillstånd)

Lena:

Mr.Arla:

Susanne:

Arlamannen:



Rätt nummer tre på menyn var: Fruktig dessert i glas. Den var helt ok kan man nog säga rent generellt. Arlamannen upplevde det dock vara problematiskt med grädden, då han mår illa av för mycket grädde.
Arlamannen:

Mr.Arla:

Susanne:

Anneli:

Lena:


Om den officiella Nobelmiddagen var lika bra som vår vet jag tyvärr inte, för jag var riktigt fokuserad på den först när efterrätten var avklarad, och det enda vi egentligen reagerade på då, var hur nasalt en av nobelexperterna pratade. Vår kväll fick alltså ett riktigt festligt avslut i och med den nasale mannen. Snart är det dock dags för nästa festtillfälle; julmiddag i Olskroken!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar