tisdag 7 juni 2011

Arlakalas!

Äntligen var vi redo för arlakalas! Kvällens medverkande vinnare var: Fredrik, Lilli ,Malin, Marie och Robin. De hade röstat fram fyra rätter till kvällens buffé: Malin och Marie ville ha wok med biff och asiatisk sås, Lilli julens chokladkaka, Robin ugnsbakad färskpotatis med sesamfrö och Fredrik ugnsrostade grönsaker. Alla fick smaka av allt.

Lena och jag började fixa maten någon timme innan gästerna droppade in från Linköping, Kungälv, Vänersborg och Alingsås. Vi dukade upp allt på buffébordet, och serverade tilltugg till så som bröd, oliver, skinka, rökt lax, tapenade, fetaost, crostini, cider och en baginbox rosévin.

Hur gick det då för sesamfröpotatisen? Flera av oss tyckte inte riktigt att man kände av sesamfröna så som man gör på ett hamburgerbröd.
Mr.Arla: "Nä nu åt jag visst såsen som var ämnad till woken till potatisen istället!"
Alla: "Pinsamt!"
Robin: "Du är en rebell!"
Robin, Mr. Arla och Fredrik:

Arlamannen och Marie:

Lena och Anneli:

Lilli:

Malin:


Grönsakerna i ugn då? Ja även här tyckte vi olika!
Marie: "Rotfrukter kan aldrig bli fel, och rödbetorna förhöjde det hela!"
Lena: "Gött med rotfrukter med vitlök och timjan. Det är mat i min smak!"
Malin:

Lilli:

Anneli, Mr.Arla och Arlamannen:

Fredrik och Lena:

Marie och Robin:


Wok med sås har vi ju kvar också innan det är dags för kakan.
Malin: "Ingefäran var fin. Mycket bra!

Arlamannen:

Fredrik och Mr.Arla:

Lilli:

Lena:

Anneli och Robin:

Malin och Marie:


Efter buffén serverade vi julchokladkakan till efterrätt.
Lilli: "Va gött! Skönt och fylla magen!"
Arlamannen: "Det var inte dumt, det är en kaka i min stil."
Anneli: "Jag hade inte väntat mig att jag skulle tycka om det så mycket."
Lena: "Jag känner inte av russinen så mycket, och det är bra! (senare såg vi en rejäl hög med urplockade russin ligga på Lenas tallrik).
Robin: "Den var jättegod!"
Malin: "Godare chokladkaka har jag ätit, men lingonen gjorde den godare."
Fredrik: "Jag gillar inte lingonen till!"
Malin:

Fredrik:

Lena:

Arlamannen och Mr.Arla:

Anneli:

Lilli och Robin:


Den speciella kvällen till ära, hade Mr.Arla anordnat ett apelsinjuicetest. Brämhults, Harboe, Eldorado, God morgon och Willys skulle testas av oss alla. Visste vi vilken juice som var vilken? Och vilken var egentligen godast? Vi kan konstatera att jag och Lena inte har någon känsla för det där med juice alls. Vi fick 0 rätt. Malin och Fredrik fick alla. Vilken som var godast och äckligast rådde det delade meningar om. Vad som hände med juiceresterna efter att testet var avgjort? De arlakalasdeltagare som var kvar sist: Arlamannen, Fredrik och Mr.Arla (jag och Lena var också kvar men vi hade annat för oss gissar jag) utvecklade testet till ett screwdrivertest. Tänk vad man kan göra med lite juice- och vodkarester.

Kalaset var slut för denna gång, och det blev riktigt lyckat om jag får säga det själv! Vi hoppas att vi får bjuda på slumpade arlarätter snart igen! Och att vi nästa gång lyckas komma ihåg att ta lite fler bilder... Malin var med, men vi har inga bildbevis på det!:S

4 kommentarer:

  1. Tack för ett mycket trevligt kalas, det gör jag gärna om! :)

    //Marie

    SvaraRadera
  2. Tack själv Marie! Ni är välkomna igen, när ni vill! :)

    /Anneli

    SvaraRadera
  3. Vi tar det en gång till: "Mr Arla dök upp först". Häpp!

    SvaraRadera
  4. rolig läsning :) riktigt trevlig kväll!

    SvaraRadera