torsdag 26 maj 2011

Renskav och luffarsnus

Denna gång stod viltsoppa med renskav och quesadillas på menyn, och till efterrätt skulle det bli härlig nöt- och chokladröra.

Jag ägnade mig åt sopplagning och Anneli fixade quesadillas medan vi uppdaterade varandra om veckan som gått och jobb och annat i livet. Enbär, som skulle användas till soppan, blev för mig en ny erfarenhet. Bara en sån sak som att man hittar det i kryddhyllan och inte i frysdisken bland frukt och bär där jag först velade runt några varv.

Arlamännen var denna kväll tämligen sena så jag och Anneli avverkade både quesadillas, soppa och rödtjut alldeles på egen hand. Sen dök mr Arla upp och någon timme efter det även Arlamannen. Då kom vi på den briljanta idén att låta Mr Arla och Anneli gå och gömma sig. Mitt eget uppdrag (som jag utförde ypperligt om jag får säga det själv) var att låta Arlamannen tro att de gått hem och dessutom var lite sura på honom för hans sena ankomst. Sånt är ju löjligt kul tycker jag, (fast jag är över 30). O just när Arlamannen såg ut att få som mest dåligt samvete hoppade Anneli och Mr Arla fram.

Men nu ska vi inte glömma bort maten, hur var det med den? Jo, de flesta av oss tyckte faktiskt riktigt bra om den. Det ska också sägas att vi genomförde blindbetyg denna gång, dvs röstade i all hemlighet på lappar för att inte påverka varandras röstningar, vilket vi tror att vi annars gör ibland. Arlamannens omdöme på soppan blev dock inte något vidare, då han tycker att renskav smakar unket.




Viltsoppa med renskav:

Anneli:

Lena:

Mr Arla:

Arlamannen:



Quesadillas:

Anneli:

Lena:

Mr Arla:

Arlamannen:


Sen var det dags för den konstiga efterrättsröran som bestod av den udda kombinationen cheddarost, cashewnötter, choklad med apelsinsmak, russin, lime, honung..och, ja det var nog allt. Ingen av oss förstod riktigt vad osten hade att göra i sammanhanget. Arlamannen misstog den först för ananas och blev gruvligt besviken när han provade röran. Utan osten tyckte han att det påminde om "luffarsnus" vilket var någon slags choklad- och nötblandning som hans pappa brukade göra åt honom när han var liten och åkte skidor. Ingen av oss älskade den här blandningen direkt men flera av oss tillstod ändå att den kunde åka ner om man kommer hem från krogen en dag och är riktigt hungrig.

Anneli:

Lena:

Mr Arla:

Arlamannen:


Vi pratade också om olika quiz och att Ica Focus har skaldjursafterwork och vad mer var det som avhandlades? Jo en dokumentär om en 55 årig kvinna som blivit försörjd av sin mamma hela livet, men nu var även mamman pank. Så kan det gå om inte haspen är på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar