fredag 12 mars 2010

Allt som är fett är gott.

Risotto finns det många uppfattningar om. Under barndomen smakade jag bara den där icke-såsiga varianten med ärtor och skinka i, tror jag det var. Såsig risotto har jag undvikit att laga till, eftersom mina fördomar sagt mig att det skulle vara väldigt avancerat och krävas udda exotiska ingredienser från en icke-svensk affär på Hisingen. Och det är klart att man kan anstränga sig lite. Men det har jag aldrig orkat förut. Lena har dock lagat risotto tidigare, och hon avslöjade nu plötsligt att det inte alls var så svårt. Om vi bara hade pratat om detta tidigare hade mitt liv inte behövt vara så risottolöst. Alla ingredienser fanns dessutom på Willys Johanneberg, så jag plockade ihop dem och drog vidare till ersättningslägenheten. Ingredienserna var inte heller alls konstiga. Visserligen hade jag aldrig förr inhandlat arvorioris, men paketet stod där plötsligt framför mig i hyllan, så det var inga problem. Också Lena dök snart upp där hemma, redo att röra om i grytan. Oj vad det gick bra! Vi lyckades få ihop en fet och härlig röra(men som ändå kändes fräsch i och med all spenat). Det viktigaste i tillagningsprocessen var att röra om hela tiden o hälla i mer buljong när gojset började bli torrt. Japp, så satte vi oss slutligen till bords. Hurra vad gott!

Betygen på risotto exklusive lax blev:
Anneli:

Lena:

Mr Arla:

Receptet på den hade vi i huvudet: salt, citronsaft och citronpeppar hälldes på laxen, in i ugnen på 200 grader i 15 min. Oj vad gott det blev, och laxen gjorde det hela ännu bättre! På vägen till fåtöljerna (att vi alltid ska sluta i dessa fåtöljer!) utropade Lena: "Allt som är fett är gott!" Och vet ni, det har hon verkligen rätt i den där Lena (även kallad Lenin skall sägas). Så vårt tips efter denna veckas arlakväll är: sätt igång och laga risotto eller någon annan fet rätt, och känn att livet är värt att leva! Om jag låter löjligt positiv idag kan det bero på att jag just fått veta, att det bara blir en arlakväll till i ersättningslägenheten. Anneli och Mr Arla flyttar 2 april! Då kommer dessutom inläggen jag knåpar ihop bli snäppet proffsigare, eftersom Lenin inte behöver lägga in alla bilder från sitt fungerande internet, och jag råka radera flera av dem med mitt dysfunktionella - Hipp hurra!!!

På torsdag blir det dock tillagning av sparris och grejer hos Lena och Arlamannen. Hoppas att det också smakar fett!

1 kommentar: