tisdag 24 maj 2011

Grupptryck

Grupptryck och annan press kan få en att göra alla möjliga saker. Som nu, när jag känner att jag egentligen skulle kunna somna i soffan, väljer jag ändå att berätta historien om senaste arlakvällen. Ja det beror kanske inte på grupptryck då förstås. Men grupptryck kan nog däremot påverka vår betygsättning ibland tror vi. Som denna kväll när vi lagade, åt och betygsatte lata laxen och Ålandspannkaka. Vi började laga Ålandspannkakan, för den var lite mer avancerad än de flesta andra arlarätter vi lagat. Lata laxen var lika lat som den låter och den hamnade i ugnen före Åland. Sophie och Therese var på plats i afton. Dubbel sats av både lax och Åland blev det. Laxen åt vi upp först.
Sophie: "Det här funkar ju, det var väldigt gott!"

Therese: "Fantastiskt faktiskt!"

Anneli: "En jättebra vardagsrätt!"

Mr.Arla: (när Åland stod i ugnen och han tog om av laxen som stod på doftavstånd från ugnen) "Vad gott det luktar av pannkakan!"

Lena: "Gott det va!"

Therese: "Mm mmmm mmm."

Efterrätten var rejäl. Den blev en grötig pannkaka kan man säga. Och vi fick skrapa bort översta lagret för det blev bränt. Men där under var det trots grötigheten rätt gott faktiskt.
Lena: "Jag tycker verkligen inte om katrinplommon, men det andra var gott."

Sophie: "Jag är vanligtvis inte mycket för efterrätter, men jag gillar det här mer än bakelser!"












Therese: "Gott, men lite väl mycket julkänsla tycker jag."

Mr. Arla: "Jag hade höga förväntningar, eftersom den var avancerad och så, men det var ju ganska gott i och för sig. Kombinationen av pannkakakan, krämen och grädden var god!"

Anneli:

Sophie: "Man blir varm i magen av det här."

Grupptryck var en av kvällens diskussioner. Eller i alla fall hur vår betygsättning av arlamaten troligtvis påverkas av vilket betyg de andra sätter. Egentligen vore blindbetyg bra menade Sophie och Therese. Och vi kunde ju bara hålla med. Så nu kanske vi skärper till oss och blindbetygar en period? Vem vet? Andra ämnen vi diskuterade serlöst var; Bamses asylpolitik, planerade USA- och Danmarksresor, samt en dokumentär om Eurovision Song Contest. Den kan man säkert fortfarande se på SVT play, och den berättar bland annat historien om när ett bidrag bestod av en same som jojkade fram en protest mot ett planerat bygge av ett kraftverk. Lite musik piggar upp; så här har vi det norska bidraget från 1980!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar