fredag 5 mars 2010

Gammal mjölk och tonårsbubbel

Första torsdagen i mars var det dags för yoghurtkaka. Anneli hade som vanligt tänkt till, och med hjälp av Systembolagets hemsida funnit att det söta mousserande "Cinzano Asti" skulle passa fint till rätten. Lena handlade yoghurtkakaingredienser och sen samlades vi förväntansfulla i casa Olskrokens åldersstigna kök.

Själva tillagningen av rätten gick nästan för fort den här gången.
Lenas enda bidrag till rätten var att ställa fram muffinsformar på en plåt medan Anneli vispade ihop honung, kesella, grekisk youghurt, salt, mjöl och ägg. Sedan var det hela i princip klart! Medan kakorna gottade sig i ugnen var det dags att beställa kvällens förrätt: cyranopizza.
Inspirerade av Arlaslumpningens ofta förekommande konsekvens, att få prova något nytt, beställde vi pizza med räkor i, för första gången i Lenas liv. Det visade sig vara en förrätt som slank ned riktigt fint, inte minst med hjälp av den härligt sötsliskiga tonårsdrycken Cinzano Asti.

Sedan var det dags för yoghurtkaka med hallon och blåbär. Vi konstaterade allihop att det smakade väldigt mycket honung och att rätten definitivt såg godare ut än vad den var.
Mr Arla såg som vanligt plågad ut, något som han ofta tenderar att göra vid Arlaslumpade rätter som inte faller honom i smaken. Anneli och Arlamannen anlade fundersamma miner. "Det smakar som det där som klumpar sig i mjölken när den blivit för gammal" sa Arlamannen. Lena som i regel älskar allt som är sött var den som tyckte bäst om rätten men även hon var fundersam. Anneli tyckte att konsistensen påminde om risgrynspudding men att smakupplevelsen var minst sagt medelmåttig.

Anneli:

Lena:

Mr Arla:

Arlamannen:


Efter maten blev det dags för espresso, te och tröst-choklad. Vi diskuterade det sorgliga i att Sverker ska sluta som programledare för Plus. Som tur är hann vi se en snutt av dagens program där Sverker engagerat stod och fifflade med olika amningsbehåar. Några 80- och 90-talsklipp från Plus piggade också upp liksom Arlamannens korta men engagerade discodans på väg till kvällens snusrunda.

6 kommentarer:

  1. Ja, visst är det misär!!! Hoppas allt är bra med dig bäste jesus!

    SvaraRadera
  2. Arla, Arla är min arvedel,
    min tungas sår,
    mitt hjärtas skri i köket.
    Nu styvnar Kesella-sky
    i nattens mjöliga kvarg,
    nu stiga yoghurten
    och stela recept
    så kargt mot ugnens
    förkrympta valv.
    Hur smaklöst är allt,
    hur stelnat, vitt och stilla!
    Jag famlar kring i detta dunkla kök,
    jag känner yoghurtkakans honungskant mot mina smaklökar
    jag river mina uppåtsträckta grytvantar
    till blods mot Arla.se:s slumpade recept.

    Ack, mina naglar sliter jag från fingrarna,
    mina händer river jag såriga, ömma
    mot Cinzano och smaklös kaka,
    mot formens brända botten
    och mot de olika bären!

    Arla, Arla är min arvedel,
    min tungas sår,
    mitt hjärtas skri i köket.

    SvaraRadera
  3. Du sökte Arla
    men fann en själ

    Du är besviken.

    SvaraRadera
  4. Jag måste erkänna att jag varit inne och smygtittat här lite då och då. Mycket trevligt. =)
    Nu är det dags att debutera i kommentarfältet iaf!

    Jag blev så glad när jag läste "Cinzano Asti" i början av Ert inlägg, det betyder att jag har testat halva den måltid ni gjorde. Själva Astin då ja, precis!
    Det verkar som att jag gjort ett bra val i att aldrig någonsin ha testat Arlas Youghurtkaka. Hihi.

    Mr Arla - ta dig i häcken! ;-)

    Och till Lena & Anneli will jaga bara säga - keep up the good work! Love it!

    SvaraRadera
  5. Bäste DinnÅ! Vad roligt att du gillar vår blogg!! Jag tycker helt klart du gör rätt i att inte laga yoghurtkaka, utan hålla dig till cinzano astin :)!! Med lite tur kommer det snart ett recept som lockar lite mer :)

    SvaraRadera