måndag 21 juni 2010

Försenad födelsedagsmiddag

... Blev det för Lena i torsdags. Hon fyllde ju år i onsdags, grattis i efterskott Lena! Födelsedagsbarnet fick rosmarin- och pinjefyllda fiskfiléer med sherrysås till middag och yoghurt och jordgubbar med marängtopp till efterrätt. Det var egentligen inget i fiskreceptet som vi upplevde som särskilt krångligt. Men... vi glömde köpa en creme fraiche! Ja eller vi hade köpt en, men då vi hade gäster i form av Sophie och Therese, beslutade vi oss för att göra 4-portionersfisken gånger två. Så Lena och Anneli fick skamset vandra iväg till lilla konsum för creme fraiche-inköp. Vad smakade fisken då? Ja enligt Sophie så; "hade det kunnat vara en 10:a om det hade serverats potatis till"! Mr. Arla utbrast att såsen och fisken var jättegoda, men att han inte gillar bönor och att det var för mycket lök! Therese tyckte att det hela smakade som hos en gammal farmor, ja vi konstaterade att det till och med smakade som hos en gammal farmors lyxrestaurang. Lena och Anneli tyckte också om fisken och såsen, men Lena tycker att bönor är extremt äckliga -"Jag åt bara en!" Betygen blev:
Anneli:

Lena:

Mr.Arla:

Sophie:

Therese:


Mellan fisk och jordgubbar pratade vi om det här med körkort. Ja det är en pest och pina grej vi har börjat försöka göra något åt, jag och Sophie. Vi drack också en massa vitt vin till både middag och körkortstjöt.

Jordgubbarna med marängtopp hade Anneli skaffat ugnssäkra glas till för att kunna tillaga. Glasen skulle ju fyllas med allt och sedan in i ugnen en kort stund för att få färg. Läskigt, men det gick bra! Bara en marängtopp började brinna. Att det här var en smalrätt kände vi ganska snart. Sophie (som inte är det minsta överviktig) valde att se det positiva i tillvaron och sa glatt leende att:"Om jag hade varit riktigt överviktig, hade jag kunnat äta det här med riktigt gott samvete". De flesta av oss tyckte att den milda youghurten i rätten var lite tveksam. Betygen då?

Lena: "Jag känner en siffra i huvudet, och det är":
Sophie: "Jag känner ingen direkt siffra men den får i alla fall":

Therese: "Jag tyckte det var gott!

Mr.Arla: "Jag fattar inte grejen med yoghurten...

Anneli:

Efter middagen hamnade vi framför fotboll på tv, och roliga bröllopsdanser på youtube. Nu när jag tänker på det, så inser jag att man ju borde slumpa fram sin bröllopsmiddag på Arlas hemsida, om man gifter sig någon gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar