söndag 11 december 2011

Gott Nytt År och glad Nobel!

Igår kväll utförde vi ett uppdrag. Ett uppdrag vi fått från Klikki.com, som i sin tur fått det från Arla. Vi skulle laga en eller flera rätter ur Arlas nyårsmeny. Självklart valde vi att laga en hel meny, genom att förra veckan skriva små lappar med alla rätter ur nyårsmenyn, och dra en förrätt, en huvudrätt och en dessert. Resultatet blev detta:

Nykokt hummer med grönsaksceviche och korianderyoughurt
Lena hade fått tag på redan dödade humrar.. Men vi skulle ju i alla fall dela dem, och jag antog utmaningen. Eftersom det var lite läskigt, (man inser ju någonstans att det är riktiga djur man ska äta när de ser ut så här) behövde jag framkalla någon slags galen känsla för att klara av det. Så här ser jag alltså ut när jag är galen.
Och så här snygg (?) blev förrätten till slut.
Frågan är om vi verkligen kan rekommendera denna hummerrätt till en tjusig nyårsmiddag (om det nu är en sådan man vill ha). Det är söligt och svårt att få i sig allt kött. Arlamannen tog initiativet att banka fram köttet i klon. Detta ledde till att även Mr. Arla satte igång med att banka fram kloköttet, medan jag och Lena (som hade mindre klor vilka var lättare att dela) roat och ibland mindre roat, tittade på.
Det är inte heller en billig rätt, extra dyrt blev det dessutom då en storm nyligen drabbat Göteborg, och det därför nog inte var så lätt att fiska hummer?
Arlamannen: "Jag gillar ju hummer, men jag tycker inte att tillbehören tillförde något."

Anneli: "Det smakade gott, men jag tycker inte att hummer är tillräckligt gott för det priset."

Mr.Arla: "Det var goda tillbehör, men det tillförde inte något direkt till hummern."

Lena: "Jag tyckte om tillbehören men de passade väl inte sådär speciellt ihop till hummern."

Vi kunde alla i alla fall konstatera att det var en spännande upplevelse att äta hummer!

Pepparstekt oxfilé med glaserade betor, krispig ostronskivling och vispat örtsmör
Det här kanske inte ser så gott ut på bild, men det var gott! Inte heller denna rätt var billig, men det är å andra sidan inte Nobelnyårsmiddag varje dag.
Mr. Arla: "Köttet var väldigt bra stekt! Jag vet inte vad som skulle ha kunnat gjort det godare."

Arlamannen: "Och vad gott kryddat det var, extremt god kryddning!"

Lena: "Det är gott, men jag är mer för att ha såser till."

Anneli: "Va gott!"


Marängtårta med youghurt och rosenvatten
Det roligaste med att tillverka den här tårtan, var kanske att slänga på rosenbladen i slutet. Det stod inget om att man skulle slänga på dem, men det stod heller inte att man inte skulle göra det, så vi gjorde det.

Lena: "Det är ingen smak som bara poffar ut ur munnen sådär, men det var ganska gott."

Anneli: "Jag gillar maräng överhuvudtaget, och det här var helt ok."

Både Mr. Arla och Arlamannen tyckte det var sådär.
Arlamannen:

Mr.Arla:

Vi ska ju förresten inte glömma att tipsa om att man kan dricka till rätterna också, t.ex. cava och rödvin och sött mousserande rosévin!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar