fredag 4 februari 2011

Julmat, kokos och Japan

Denna arlakväll var det dags att laga nisses lax i låda och kokosäppelkaka med lime. Själva laxlådan bestod av kokt skivad potatis, skivad lax, ädelost och grönkål. En något julig huvudrätt kändes det som, och jag som hade slängt grönkålsresterna från julen fick helt otippat fylla på grönkålsförrådet där hemma. Med efterrätten var det dock lite mer tricky. Det skulle vara kokosmassa i äppelkakan, något som varken jag eller Anneli stött på tidigare och som visade sig tämligen svårt att få tag på. Istället för kokosmassa fick det, med Arlas välsignelse, bli mandelmassa och kokos.



Huvudrätten var något av en trevlig överraskning för oss allihop. Ädelosten blev en god smakbrytning till de annars väldigt milda smakerna i gratängen. Med ett glas vitt till blev det alls inte dumt.

Lena:

Anneli:

Mr Arla:

Arlamannen:




Efterrätten fick däremot lite blandade omdömen. Kokos är varken Mr Arlas eller Annelis grej medan jag och Arlamannen är mer positivt inställda. Min rädsla för mandelmassa kom dessutom återigen på skam eftersom kokos- och limesmaken fullständigt dränkte mandelmassesmaken, till min stora glädje. Till efterrätten blev det sött o gott portogisiskt portvin.

Anneli:

Lena:

Mr Arla:

Arlamannen:


Kvällens samtalsämne var bland annat Japan och hur kulturen egentligen verkar fungera där? Anneli och Robert har planer på en Japanresa framöver och kommer då få egna upplevelser av detta. God afton!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar