tisdag 15 februari 2011

Storsinta Arla!

... Eller var det faktum att bönor i vinägrett inte innehöll en enda arlaprodukt, en ren miss från arlas sida? I vilket fall som helst planerade vi att lyda som vanligt. Det fick bli en förrätt tyckte vi. Men... Jag tror detta är första gången (minns jag rätt nu?) som vi inte lyckats följa receptet helt enligt ingredienslistan...Vaxbönor och skärbönor letade vi febrilt efter. Jag googlade till slut bönorna för att få klarhet, och kunde pusta ut när jag läste att dessa bönor endast är i säsong i slutet av juli till början av augusti. Så vi fick köra en version utan vax och skär. Vi hade inte Arlamannen på plats denna kväll, dock Daniel och Pernilla.
Daniel: "Jag är faktiskt lite rädd för bönor."

Lena: "De är godare än frysta haricots verts, men det är inte gott och jag tycker inte de passar till vinägern".

Mr. Arla: "Jag tycker de blev godare med vinägern till."

Pernilla: "Jag tycker de skulle passa bättre som ett tillbehör än som en förrätt."

Anneli:


Nu blev det laxdags i form av: ugnsstekt laxsida.
Alla: "Gott!"
"Smeten på var god!"

Mr.Arla:

Daniel:

Pernilla:

Anneli:

Lena:



Laxen, smeten, potatisen, citronen, tomaterna, champinjonerna och kanske framförallt vinet, fick oss på prathumör. Vi diskuterade våra olika åsikter om Hipp Hipp, Twilightskådespelarnas utseenden och huruvida Solsidan är roligt eller inte. Mitt emellan allt tjöt, fick vi plats med lite: jordgubbssallad med basilika och mynta.
Mr. Arla: "Det smakar ananas."
Anneli: "Jordgubbar i februari är ju inte som jordgubbar i juni-juli, men det smakar helt ok.

Pernilla: "man får en sommarkänsla och hopp om framtiden."

Daniel: "Hade det varit sommarjordgubbar hade de nog fått en 8! Men nu...

Lena: "Jag gjorde ett par tabbar under tillagningen, jag blandade i myntan och basilikan för tidigt och sockret för sent, men jag hoppas det inte gjort så stor skillnad för smaken."

Mr.Arla: "Jag är inte helt såld, men det hade varit mycket godare om det var i juni."



Efter maten slumpade vi fram nästa veckas rätt. Irish Coffee Yoghurtshake. Det låter inte gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar