måndag 11 oktober 2010

Lakrits + marshmallows = barnkalas?

Medelhavsgratäng. Saffran och fänkål skulle det vara i. Det tyckte jag lät lite nytt sådär. Jag har aldrig tillagat fänkål tidigare, har bara hört att det ska smaka lakrits. Eftersom Lena hade lite mer fänkålskunskap, fick jag i uppdrag att dela fänkålen. Det luktade ouzo. Lena gjorde tråkjobbet, i form av potatisskalning- och skivning. Arlamannen kom i in i Olskroksköket, och undrade om han fick ge Lena ett förslag. Han menade att det funkar bättre att skiva potatis med osthyvel istället för kniv. Lena höll med. En stund i alla fall. När gratängen stod i ugnen blandade vi till ett gäng lammfärsbiffar. Dessa stod inte i receptet, men vi får ju servera vad vi vill vid sidan om - det är bara arlarätten som betygsätts dock. I lammfärsbiffarna var det lök och persilja och grejer- de var Lenas fina idé. Det är bara torsdag en dag i veckan, vilket fick oss att slumpa fram en snabblagad efterrätt till denna kväll. Daimglass med marshmallows blev det. Eftersom den skulle vara länge i frysen, fick Lena ensam tillverka den kvällen innan. Jag hjälpte i och för sig till ganska mycket alldeles innan vi skulle servera den, genom att lägga på marshmallows.
När gratängen var klar, dukade vi fram och åt. Mr. Arla: "Det här var lite okonventionellt - fänkål ger en herrans smak!" Lena:"Saffran blev den mest dominerande smaken här." Arlamannen:"Saffran är i mitt tycke inte riktigt kompis med potatis - saffran kräver någon form av motprestation, men här är det ingen som bjuder upp till dans!" Mr.Arla:"Det är lite synd om saffranet!"
Anneli:

Lena:

Mr.Arla:

Arlamannen:

Mellan gratäng och glass pratade vi om att vi ville ha fula men varma jackor, (ev. prydda med julgransbelysning) och om Arlamannens Mattias Dahlgrenbok - vilket ledde till ett snack om Arlamannens passion för thermomixrar för 30000 kr (enligt Lena) "10000 kr kostar den faktiskt bara!" menade Arlamannen.

Daimglassen togs ur frysen och pryddes med marshmallows och daim. Lena:"Det är barnkalas det här." Arlamannen: (mitt i whiskyklunken)"Ja fan alltså! "Aha du menar det vi äter!" Mr.Arla: "Jag tänker bara på Ghostbusters!" (I och med marshmallowsen) "Daim i denna form är helt ok, men jag är ingen daimälskare annars." Jag och Lena, som lagat denna glass en gång tidigare för länge sedan, tyckte inte alls att den var så äcklig som vi mindes den. Lena: "Det här var gott!"
Mr.Arla:

Anneli:

Lena:

Arlamannen:

Nästa vecka blir det arlakväll i Olskroken igen, med lite sommartema kan man kanske säga. Ses då!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar