onsdag 10 februari 2010

Bara en slump?

Imorgon är det dags för arlakväll och denna gång serveras zucchinipasta med skinka.

Både Anneli och jag utbrast "där kommer den ja" när receptet slumpades fram. Vilket kan tyckas lustigt eftersom receptet ju har slumpats fram ur en slumpgenerator med flera tusen recept. Jag ska förklara hur jag tänker. Besatta arlaslumpare som vi är händer det att vi slumpar för skoj skull ibland, även när det så att säga inte är dags att slumpa fram ett recept till nästa arlakväll. Vi är helt enkelt så nyfikna på vad det finns för olika recept och förundras över det faktum att det faktiskt KAN bli helstekt gås med apelsinsås, eller bilbanetårta. Vid dessa tillfällen har just den här zucchinipastan slumpats fram väldigt många gånger, jämfört med till exempel den helstekta gåsen.

Så frågan är, varför slumpas en del recept fram oftare än andra? Är det bara en slump? Eller är Arla extra nöjd med dessa recept och vill framhäva dem mer än andra?

Andra recept som väldigt ofta slumpas fram både för mig och Anneli är till exempel zucchini och skinka i frasig smördeg och zabaione freddo.
Men gudars skymning, nu kom jag just på det! Kan det vara z:at som gör det? Kan slumpgeneratorn inte känna av bokstaven z? Det här blev genast ännu intressantare. Får nog slänga iväg ett mail till Arla om detta genast!

4 kommentarer: